10 עצות למהי תזונה נכונה ובריאה לילדים שלנו

עשר דוגמאות למהי תזונה טובה ונכונה עבור הילדים שלנו

אין ספק, שהילדים בימינו חשופים למזון שהוא לא ממש בריא במהלך היום יום. העובדה כי הולכים ממסיבת יום הולדת אחת לשנייה בה יש כמות אדירה של ממתקים, מידי פעמים הולכים לחברים וכמובן שיש צורך לכבד בממתקים וזה מבלי לדבר בכלל על האהבה הבלתי רגילה של ילדים למזון מהיר, גורם לכך שגם לישראל הגיע מגפת ההשמנה שמאוד נפוצה בעולם המערבי. לכן, כמובן שלא צריך להרים ידיים ולהגיד זהו הגיל שבו הילדים אוכלים, שכן לרוב ילדים שסובלים מעודף משקל סובלים גם מחוסר ביטחון עצמי ובלא מעט מקרים גם מהתנכלות של ילדים אחרים. לכן, כמובן כדי למנוע בעיות בריאותיות וגם בעיות רגשיות מומלץ כבר מגיל צעיר לחנך את הילדים לתזונה טובה ונכונה ולכך יש מספר דוגמאות:

כאשר מתחילים את תהליך המעבר למוצקים עם תינוקות:

  1. היות ותינוקות נמשכים באופן טבעי למזונות עם טעם מתוק יותר, עדיף דווקא להתחיל את הטעימות עם ירקות ולאט לאט לשלב גם פירות בתהליך. זכרו כי לעיתים התינוק יצטרך להחשף בין 20-30 פעמים לאותו מזון כדי לקבוע סופית האם אכן הילד אוהב את הטעם הזה או שלא.
  2. בזמן האוכל, התרכזו באוכל בלבד ולא בטלויזיה, ספרים או משחקים. כך התינוק ילמד להתרכז במלאכת האכילה והבליעה, ובנוסף תרגלו אותו שיש זמן לאוכל ויש זמן לדברים אחרים.
  3. אל תלחמו עם התינוק על הטעימות. אם הוא מראה הרתעות, אל תנסו בכוח להכניס לו טעימה או אוכל באופן כללי. האכילה צריכה לבוא ברצון ושיתוף פעולה טבעי של התינוק/ הפעוט וכך גם לא תתפתחנה בעיות רגשיות או הרתעות מתהליך הארוחה.
  4. שימו לב היטב לתגובות התינוק לאחר הטעימות הראשונות- האם התינוק חש בטוב? האם היציאות שלו סדירות והוא אינו סובל מכאב כלשהו או שלשולים? אם אחת מהתופעות הללו מופיעה, או פריחה כלשהי, זהו סימן לאלרגיה ויש לגשת מיידית לרופא הילדים בעת סיטואציה זו.
  5. ברגע שהתינוק מתחיל לאכול מזונות מרוסקים באופן מסודר, לאחר שלב הטעימות, הקפידו לשלב טעמים ולכלול במזון (אפילו שהוא מרוסק) את כל אבות המזון: חלבונים, פחמימות ושומנים. פירות ניתן לתת, אך בהגבלה- זכרו כי למרות שהם בריאים, גם בהם יש לא מעט סוכר.

המלצות לתזונה נכונה לילדים ומתבגרים:

  1. מומלץ להימנע כמה שיותר ממזון מטוגן עבור ילדים- כדוגמת צ’יפס, פלאפל, או שניצלים מטוגנים. כמובן שאי אפשר למנוע לחלוטין אך לצמצם ככל האפשר.
  2. יש להקפיד על ארוחות מסודרות במהלך היום- 5 (בוקר, עשר, צהריים, אחה”צ וערב).
  3. להפחית במזון מעובד- אין ספק שהיו דורות שלמים שגדלו על חימום שניצלים מוכנים, אולם כיום מבינים שמזונות אלו מכילים לא מעט מרכיבים בעייתיים, לכן לדוגמא מומלץ לעבור לחזה עוף טבעי, או לשניצל אפוי בתנור.
  4. לא רצוי לתת לילדים מזונות המכילים קפאין, במיוחד קפה.
  5. להוסיף כמה שיותר ירקות לארוחות- במיוחד בכריכים לבית הספר בארוחת הצהריים וארוחת הערב.
  6. להימנע משתייה קלה עשירה בסוכר, ניתן להסתפק כמובן במים או בתרכיזים דלי קלוריות.
  7. באשר למזונות עתירים בסוכר, להגביל לאחד ביום- אי אפשר למנוע לגמרי אף כמובן שאפשר לפקח ולהחליט ביחד מה אוכלים.
  8. אם כבר אוכלים חטיפים, עדיף שאלו יהיו חטיפים ללא צבעי מאכל ומחומרים טבעיים.
  9. לא מומלץ לתת לילדים לשתות בזמן הארוחה, אלא חצי שעה לפניה או אחריה.
  10. מומלץ לאכול כמה פעמים בשבוע ארוחות משותפות עם לפחות אחד מההורים על מנת שהילדים יראו דוגמא טובה לתזונה נכונה.

תודה לחברת מטרנה שסייעה בהכנת כתבה זו. למידע נוסף:

מטרנה- YouTube

מטרנה – Facebook

מטרנה – ויקפדיה

להיות הורים בשיתוף מטרנה ו-וואלה בריאות

תגובות

שתף אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *